Blériot XI

Op 25 juli 1909 maakte Fransman Louis Blériot wereldgeschiedenis door met zijn zelf ontwikkelde eendekker type XI in 35 minuten over Het Kanaal van Calais naar Dover te vliegen. Hij verdiende hiermee de prijs van £1000 die uitgeloofd was aan degene die als eerste over Het Kanaal zou vliegen. Zijn vliegtuig was uitgerust met een 25 pk Anzani motor. Het werd één van de eerste militaire toestellen in de Eerste wereldoorlog, ingezet tot September/Oktober 1914 en er werd zelfs een tweepersoons versie gebouwd met een 70 pk Gnome motor.

De "Vroege Vogels" Bleriot XI, PH-BLE NVAV zelfbouwproject nr. 78*. Dit vliegtuig is een reconstructie gebouwd door de Stichting "Vroege Vogels" en voorzien van 3 cylinder 45 pk Lenape Papoose motor. Het toestel is vervaardigd van essenhout volgens de originele tekeningen en zoveel mogelijk met authentieke materialen. Omdat een romp van houten liggers niet stevig genoeg is, werden stalen spandraden gebruikt om de vorm onder alle omstandigheden te behouden.

Voor meer informatie zie ook : Stichting 'Vroege Vogels' 

Technische gegevens:
Productie: 1909-1913, totale produktie 850 stuks
Motor: 25 pk Anzani / 50 pk Gnome
maximum snelheid: 74 km/uur
Gewicht: leeg 349 kg
maximaal 625 kg
Afmetingen: spanwijdte 7.81 m
lengte 7.05 m
 

Louis Blériot

(Cambrai, 1 juli 1872 – Parijs, 2 augustus 1936)

Een Frans luchtvaartpionier.die op 25 juli 1909 als eerste met een vliegtuig over het Kanaal vloog. Hij gebruikte daarbij een zelfontworpen toestel (Blériot XI) met een driecilindermotor die 25 pk leverde. Zijn vlucht van Calais naar Dover over een afstand van circa 45 km duurde 37 minuten.
Blériot had al vroeg interesse in de luchtvaart en bouwde in 1900 een toestel dat via een motor de vleugels ervan op en neer bewoog. Zoals alle andere pioniers faalde ook hij in zijn pogingen om hiermee te vliegen.

Toen motoren met een kleiner gewicht beschikbaar kwamen, was Blériot de eerste die een succesvolle eendekker bouwde: de Blériot V. Bij dit vliegtuig bevond de staart zich vóór de cockpit. Het vloog voor het eerst in 1907 maar stortte niet veel later neer en hij werkte niet verder aan dit ontwerp.
De Londense Daily Mail loofde £1000,- uit voor diegene die als eerste het Kanaal zou overvliegen. Dat moedigde Blériot aan om zijn vierde eendekker te ontwikkelen, de Blériot XI, voorzien van een Anzani-W-3 motor. Nadat hij een Europees record had gevestigd waarbij hij 36 minuten en 55 seconden in de lucht was gebleven had hij genoeg vertrouwen om deze trip aan te durven. Hij klaarde de klus in 37 minuten. De Fransen waren enthousiast terwijl de Britten zich realiseerden dat ze vanaf nu kwetsbaar waren voor luchtaanvallen.

Blériot ging zich toeleggen op aeronautisch ontwerp en techniek. Hij werd voorzitter van de Société des Appareils Deperdussin in 1914, die later de naam Société Pour Aviation et ses Dérives (SPAD) kreeg. Hij slaagde erin deze firma tot een van de voornaamste Franse fabrikanten van gevechtsvliegtuigen te maken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bouwde SPAD meer dan 5600 vliegtuigen voor Frankrijk en exporteerde naar Groot-Brittannië en andere landen.

In Ede staat langs deZonneoordlaan staat een monument ter ere van J.W.E.L. (John) Hilgers, die op 29 juli 1910 volgens het opschrift de eerste motorvlucht van een Nederlander boven Nederland maakte. Het gebeuren in Ede was op touw gezet door J.F. Verwey, die door zijn inzet ontzaglijk veel heeft bijgedragen tot de ontwikkeling van de aviatiek in ons land. Verwey was directeur van Verwey en Lugard's Automobiel-Maatschappij te 's-Gravenhage. Hij had met vooruitziende blik twee terreinen gehuurd, één nabij Ede op deDoesburgerheide en het andere bij Soesterberg. 





Eerste vlucht




Jan Hilgers met valhelm