http://www.dutchthunderyaks.nl
Technische gegevens:
Engine: One 360-hp VMKB (Vedenyev) M-14P radial piston engine
Performance: Maximum Speed: 223 mph
Range: 310 miles/ 2h30
De Yak52 is een 2 zitter, ontworpen door de Yakovlev fabrieken. De productie van dit toestel is gestart in Roemenië. Tot en met vandaag zijn er 1800 stuks gebouwd. Dit toestel werd voornamelijk gebruikt door de Russische luchtmacht als een basis en "advanced" aerobatics trainingsvliegtuig. De Yak52 is geheel van metaal gemaakt en in staat om een groot scala aan aerobatic manoeuvres uit te voeren. De 360PK radiaal motor geeft de vlieger genoeg power om het vliegtuig en zichzelf een belasting te geven van 7G (7x de zwaartekracht).
Twintig jaar na afloop van de Koude Oorlog zijn ze toch nog gekomen, de Russen. Want boven de Lage Landen opereren nu al een stuk of zes Yaks 50/52. Het fantasierijk gecamoufleerde toestel van KLM-vliegers Hans Hollink en Erik van der Pluym werd in 1987 nieuw geleverd aan de DOSAAF. Het toestel werd in de jaren negentig doorgeleverd aan de Ukraïense luchtmacht, om uiteindelijk op EHLE terecht te komen.
De DOSAAF was een soort Russische luchtpadvinderij, waar jonge communisten een beetje met deze toestellen mochten dollen, als voorbereiding op een carrière als MIG-piloot. De lay-out van de cockpit is dan ook volledig op deze transitieaangepast. Waar je aan moet wennen bij de Yaks is de volledig-metrische klokkenwinkel, de pneumatische aandrijving van gear en flaps, en de ondoorgrondelijke opschriften in de cockpit. Wie daar doorheen bijt, heeft een aerodynamisch en vermogenstechnisch prachtig uitgebalanceerde, full-aerobatic krachtpatser in handen, die intuïtiever vliegt dan menig westers toestel - en dat voor een fractie van de prijs. En ook nog eens voorzien van een 400pk-stermotor, standaard met het geluid
van honderd kozakkenkoren.