De Tipsy Nipper T.66 is een licht vliegtuig, ontworpen in 1952 door Ernest Oscar Tips van Avions Fairey in Gosselies in Belgium. Het is gebouwd om gemakkelijk in te vliegen, goedkoop om te kopen en te onderhouden.
Technische gegevens:
(met Jabiru 80pk motor)
max. speed: 185 km/h (100 kts)
cruise speed: 167 km/h (90 kts)
De Engelse G-ARBP werd verkocht aan de Nederlander Bert Kuijper en in oktober naar Antwerpen getransporteerd. Daar is het toestel volledig herbouwd.
Een markante verschijning, die Nipper. Maakt vast veel los... “ De Nipper maakt een volkomen verkeerde indruk op de oppervlakkige toeschouwer. Het grote publiek moet alleen maar lachen, vanwege de wat koddige verschijning.
Ervaren piloten spreken je meestal met ontzag aan. Het toestel ziet er door de geringe omvang en de korte vleugeltjes nogal wiebelig uit, maar het tegendeel is waar. Het is bijzonder stabiel en goedmoedig in de besturing, en met name de landing. Zestig knopen op de teller en je maakt elke keer een pracht van een touchdown. Wat wel helpt is, dat het een heel simpel toestel is. Geen propverstelling, geen CVV, geen flaps, geen retractable gear en alleen de basic-instrumenten. Wel een G-meter. Die vinden we eigenlijk nog het belangrijkst!”
Maar aerobatics en goedmoedige dogfights zijn dus wel de voornaamste charme. Het handboek staat vrijwel alle aerobatic-figuren toe. Eén van de toestellen is uitgerust met een Volkswagen Acro Motor met inverted fuel system. De inverted flight is bepaald spectaculair, want de kist wordt gevlogen met gestrekte arm onder een graad of twintig, terwijl het wel vijfenvéértig lijkt! De andere Nippers hebben een Sauer of een Jabiru-motor en zijn voorzien van een neuswiel. Trouwens, over die wielen valt nog wat leuks te vertellen. Het main gear bestaat bij sommige toestellen uit surplus staartwielen van de Hawker Hurricane. Die zijn dus toch nog één procent warbird!” Maar je moet het meer zien als een toestel om op zomeravonden een half uurtje mee te dollen. Een Porsche-voorde-weekends, zegmaar. Een van de toestellen heeft tiptanks, en dat kan een uur of vijf hangen.
En wat vindt de piloot zelf van het vliegtuig.
“De endurance wordt eigenlijk alleen maar beperkt door je zitvlak, want je zit toch op twee houten plankjes. Soms vliegen we achter de Cub van een vriend aan, die doet dan de navigatie en dan kunnen wij wat rondrommelen achter zijn die kunnen niet zo lang op de rug. Maar ze hebben allemaal een extreem snelle rollrate, en je kunt er spectaculair korte bochten mee draaien. Lekker veel G’s trekken. Bijkomend voordeel is de grote perspex kap waardoor je een compleet onbelemmerd uitzicht hebt. Je hang vrij in de ruimte zogezegd. En als je samen vliegt, hou je een goed overzicht van waar iedereen zich bevindt. ‘Je voelt je net
Peter Pan’, zegt onze Tipsy-compaan Bert Kuijper altijd.”