De rode Yakolev 52 is een aerobatic en militaire trainer gebouwd in 1986. De “Red Yak” wordt gevlogen door Robert de Vries, een KLM B747 piloot, die al jaren vaste gast is op allerlei airshows in binnen- en buitenland.
Technische gegevens:
Maximum level airspeed (at altitude 1000 m) 270 km/h
Motor: M14P, 360 HP, 9 cylinder radial driving either 2 or 3 blade, constant speed propellers.
Bemanning: 2
De RedYak 52 is het enige exemplaar gestationeerd in Nederland (Lelystad airport,EHLE) waarmee demo's gevlogen worden .
Het is een in juni 1986 gebouwde militaire basistrainer, vooral in gebruik bij de -voormalige- Oostbloklanden; en sinds de laatste 15 jaar zeer gewaardeerd als acro-trainer in 'het westen'.
Het toestel is echter nog steeds in productie en recentelijk aangeschaft door de Tjechische luchtmacht, en ook in gebruik bij de Vietnameese luchtmacht.( en in de voormalige S.U. natuurlijk.......) De door ontwikkelde versie was te zien op de MACS airshow van Moscow in 2006, zie hiervoor de Yakovlev website.
De huidige eigenaren hebben dit toestel in oktober 1996 gekocht, nadat het door een Engelse handelaar (en meervoudig U.K. aerobatics kampioen Mark Jefferies) was opgekocht in Litouwen. als LY-AOJ. De “Red Yak” wordt gevlogen door Robert de Vries, een KLM B747 piloot, die al jaren vaste gast is op allerlei airshows in binnen- en buitenland.
Het heeft daar dienst gedaan als basis trainer voor formatie,instrument -en aerobatics vliegen. Daarna in Baçau, Roemenie, volledig nagekeken en gerenoveerd.(z.g.n. full overhaul) Vervolgens naar de U.K. gevlogen en in opdracht van eigenaars nog eens nagezien en op Engelse registratie gezet als G-BWVX. Na diverse tests en acceptatie vluchten en een gevecht met onze toenmalige RLD, kon de kist hier gevlogen worden. Inmiddels terug naar zijn roots en sinds 2000 weer Russisch geregistreerd als RA-1771K.
Het toestel wordt onderhouden door Russen die al 15 jaar aan deze kisten sleutelen en ze van binnen en buiten kennen.