Antonov 2

Rob de Man, is de eigenaar van Classic Wings NL en vlieger op een van de mooiste nog vliegende Antonov 2.
’s Werelds grootste dubbeldekker is een graag geziene gast op airshows. Het bijzondere aan de AN-2 zijn haar eigenschappen zoals korte start- en landingslengte die nodig is van maar liefst 150 meter en de lage vliegsnelheid van 70 km/h.

Technische gegevens:
Plafond: FL147 / 4500 m.
Max. snelheid: 250 km/u
Vliegbereik: 900 km.
Aantal motoren: 1 / Shvetsov Ah-62
Maximaal 12 passagiers in één klasse
Maximaal 1500 kg vracht
 

Constaninovitch Antonov (1906-1984)

Oleg Antonov werd op 7 februari 1906 in Moskou geboren. Als jonge scholier was hij al geïnteresseerd in de zweefvliegsport. Na de afronding van zijn middelbare school is hij een ingenieursstudie gaan volgen. Van zijn hobby heeft hij uiteindelijk zijn beroep gemaakt en werd vliegtuigontwerper. In de jaren 30 ontwierp hij gevechtsvliegtuigen en vliegtuigen voor speciale doeleinden. Hij werd een van de meest gerenommeerde vliegtuigontwerpers van de Sovjet-Unie.

Gedurende de 2e wereldoorlog was hij voornamelijk bezig met de bouw en verdere ontwikkeling van gevechtsvliegtuigen. Naast zijn werk als ontwerper bij Jakowlew opende hij zijn eigen ontwerpbureau. Het was hem er alles aan gelegen om een eigen vliegtuig te ontwerpen dat multi-inzetbaar zou zijn. Vanaf 1946 was hij met de ontwikkeling daarvan bezig. Eind 1947 stond daar een vliegtuig met het typenummer AN-2 “Colt”. In de ontwerpfase heette het toestel SKH-1 SKH staat voor “Selskoe Khozaistvo”wat in het Russisch landbouwkunde betekent.

De AN-2 vloog zijn eerste proefvlucht op 31 augustus 1947 en werd gevlogen door de testvlieger N.P. Wolodin. De Antonov AN-2 werd als een eenmotorige dubbeldekker ontworpen. Sindsdien zijn er 18.000 stuks van geconstrueerd. De AN2 behoort hiermede tot de vier meest gebouwde vliegtuigen ter wereld.

In werkelijkheid is het een “anderhalfdekker” daar de bovenvleugel groter is dan de onderste vleugel. Het vliegtuig was een gewild toestel bij parachute-springen en werd daarvoor voornamelijk in de DDR ingezet. Het bijzondere aan de AN-2 zijn haar eigenschappen zoals korte start- en landingslengte die nodig is van maar liefst 150 meter en de lage vliegsnelheid van 70 km/h. Antonov produceerde dit toestel tot het einde van de zestiger jaren. Het toestel werd doorontwikkeld, bijv. als passagierstoestel en is tot in de negentiger jaren in licentie in Polen en China gebouwd geworden. De Antonov AN-2 wordt liefdevol tante Anna genoemd als tegenpool voor de legendarische JU 52 (tante Ju) van de Junkers fabriek. Zo had Rusland ook haar eigen te de Junkers fabriek.